Laatste update 02-10-2022 (H0-ontwerp - Eskerbaan - Aansluiting de seinregeling).

Sinds enkele weken kan ik geen mail versturen naar mailadressen die eindigen op gmail.com, zelfs naar mijn eigen gmail-adres lukt het niet. Wie geen reactie krijgt en die gmail heeft, dan ligt het daar aan. Wij zoeken naar de oplossing.

Maandfoto september/oktober 2022.

Ongevallen op de modelbaan.

De doorgaande trein ramt de pendeltrein.

Sinds 2004 zijn wij als besloten hobbyclubje bezig met onze modelbaan. Deze modelbaan wordt jaarlijks naar de plaatselijke hobbybeurs Herfstcrea in Oldemarkt (laatste weekend van oktober in MFC Dalzicht, ook in 2022) vervoerd en zo kunnen bezoekers de baan bekijken en hebben wij een gezellig weekend. Elke maandagavond komen wij naar de baan en updaten wij deze in kleine stapjes. De updates zijn niet altijd zichtbaar maar vaak zijn het verbeteringen, kleine veranderingen en soms doen wij niets en praten we over koetjes en locjes. Al enkele jaren heeft de baan twee modules die wij bergbaan en pendelbaan noemen. Jaarlijks werd voorgenomen om de pendelbaan werkend te maken maar dit schoot er steeds bij in, tot afgelopen seizoen. De pendelbaan werkt beter dan de foto doet vermoeden maar dit geeft geen garantie voor de toekomst. De trein pendelt tussen het station in het dal en het station op de berg heen en weer. Komt de trein vanaf het bergstation en er komt op het doorgaand spoor een trein aan dan stopt de trein ruim voor de kruising. Wil de trein uit het dalstation vertrekken en er komt een trein aan dan wacht de trein met vertrekken totdat de trein op het doorgaande spoor voorbij is. Er kunnen met één of met twee treinen gependeld worden, deze gaan dan beurtelings naar het bergstation. Met een enkele trein wisselt de trein steeds van spoor in het dalstation. We kunnen handmatig met een drukknop een pendeldienst starten of het gaat automatisch, op een beurs is het wel leuk dat een jeugdige bezoeker een trein kan starten. Het wordt bestuurd door een Arduino-module die aan de zijkant van de bergmodule bevestigd is. De overwegschakeling voor de overweg op de bergmodule wordt gebruikt om door te geven dat er een trein op het doorgaande spoor aan komt. De baan is analoog en omdat het Marklin is wordt het met wisselspanning gevoed, echter de pendelbaan wordt met een gelijkspanning gevoed. De locs zijn ook de nieuwere Marklin digitale locs met een DC-motor waarbij de decoder verwijderd is (lijkt zonde maar is niet zo). Locs met een wisselspanningsmotor verstoren de Arduino-regeling, dat heeft veel uitzoekwerk opgeleverd om hier achter te komen.

Het geheel is te zien in het hoofdstuk H0-clubbaan onder de keuzes Bergbaan en Pendelbaan. 

***************************************************************************************

Deze site gaat over modeltreinen, met name Märklin modeltreinen. Getracht wordt in diverse hoofdstukken iets van treinen te vertellen. Dat de site nog lang niet af is zal in de hoofdstukken wel naar voren komen. In feite is een site over modeltreinen nooit af. Altijd is er wel iets nieuws te vertellen of ga je verder met de bestaande onderwerpen dieper uit te werken. Plaatjes en externe links worden in een nieuw venster geopend.

 Door op www.ab-treinen.nl of ab-treinen te drukken keert U terug naar de hoofdpagina. Deze verwijzing staat bij elk keuzemenu omdat het kan voorkomen dat alleen een deel van de site geopend wordt (bv bij zoeken in google).

 

De vraag die vaak gesteld is: hoe ben je met modelspoor begonnen? Het antwoord is simpel, en zo zullen velen begonnen zijn: Zo'n één keer per jaar ben je jarig en dan krijg je een cadeau. Op mijn negende verjaardag trok ik het papier van de grote doos die ik van mijn ouders kreeg en ik keek tegen de afbeelding van een zwarte lokomotief. De doos ben ik kwijt maar op internet (marktplaats) vond ik een foto van een zelfde beginset.  Bij het openen van de doos zag ik de beginset van die jaren, een zwarte tenderlokomotief, een tweetal karretjes, rails en een blauwe transformator. Vele Märklinisten die begin 1970 begonnen zijn herkennen vast de bekende doos van toen: nr. 0973.

Dit is dan de start van wat in de daarop komende jaren een soort virus is gaan worden. De inhoud, een tenderlok 3029, de twee lage bakwagens 4503, één rechte rail 5106, één aansluitrail 5111 en 8 bochten 5120. Van mijn twee broers en twee zussen kreeg ik de uitbreidingsset 5091. Deze bestond uit twee handwissels 5121, tien rechten 5106 en twee bochten 5100. Zelf spaarde ik op allerlei manieren nieuwe rails en karretjes bij elkaar.

De baan lag op de vloer onder de bank of werd op tafel opgebouwd. Later kreeg ik een vaste plaats met een grootte van 240*100 cm. Diverse baantjes hebben daar gelegen. Ook banen die automatisch geregeld werden met schakelrails. Het aantal loks was uitgebreid van 1 naar 4. De groene bovenleidinglok 3037, de rode rangeerlok 3044 en de blauwe NS lok 1202 had ik in de loop van de jaren bij elkaar gespaard.

Ook werd de vraag gesteld: Waarom heb je Märklin treinen en geen Fleischmann of Roco? Deze vraag is snel beantwoord: de keus hebben mijn ouders voor mij gemaakt, achteraf geen slechte keus. Hiermee wil ik de andere merken niet tekort doen door te beweren dat Märklin de 'top of the bill' is, dat is heus niet zo. Met de merken Fleischmann, Roco, Pico, Lima, Rivarossi, Trix (ook Märklin) is Märklin wel één van de bekendere merken, er zijn echter nog een veeltal merken die de markt bestieren.

Inmiddels vele jaren later dan mijn negende verjaardag is er aardig wat bij elkaar verzameld. Vele loks en wagens zijn her en der aangeschaft. Rijden doen ze nog niet omdat de baan nog gebouwd moet worden. De rails en alle bijkomende zaken grotendeels voorhanden, maar de bouw moet nog starten. Ook ben ik langzamerhand overgestapt op digitaal en dat doet toch anders denken dan analoog rijden. Toch probeer ik het digitale rijden als analoog te besturen, maar dat kan nog veranderen.

 

Op de site zien we treinen in de schalen Z, H0 en spoor-G (LGB). Voor  spoor-G is één lok van Märklin aangeschaft. Deze Märklin-lok heeft een iets andere schaal dan een LGB-lok maar rijdt wel op de rails van LGB.

Spoor G (LGB) is schaal 1:22, Spoor-1 (Marklin) is schaal 1:32, Spoor H0 is schaal 1:87, Spoor N is schaal 1:160 (niet in deze site), en Spoor Z is schaal 1:220. Nu zijn er meerdere schalen dan de hier genoemde bv schaal TT of H0e.

 

De meeste foto's op de site zijn foto's gemaakt met eigen camera of het zijn foto's die beschikbaar gesteld zijn uit privécollecties van bekenden. De afbeeldingen in het deel Märklin zijn afbeeldingen afkomstig uit boeken die gaan over Märklin (zie literatuur) of uit de Märklin jaarboeken. Voor de twee foto's van de beginset wil ik diegene bedanken die deze foto's op marktplaats heeft gezet.